Przetwory dyniowe czyli dżem z dyni oraz dynia w occie.

Przetwory przetwory.
Mam czasem wrażenie, że każdej jesieni jestem jak miś. Który przed zimą zbiera zapasy. Szkoda tylko, że nie mogłabym przespać całej zimy, a obudzić się kiedy będzie już cieplutko.
Choć jest mnóstwo zapraw które robimy, mam swoje ulubione. Nasza spiżarnia jest jak mini hurtownia. Od owoców i warzyw w occie, soki, dżemy, powidła, kompoty, a nawet własny miód!

A ja przedstawię wam jedne z moich faworytów.
Kompot brzoskwiniowy, dżem z dyni oraz dynie w occie.
Powiecie, że jaka to sztuka zrobić ten kompot. Żadna, bo potrzeba tyko trzech składników.
Brzoskwinia – cukier – woda . Brzoskwinia do słoika, 3 łyżki cukru i zalać wrzątkiem. Zagotować. Banał. Lubie ten kompot dlatego, że brzoskwinie są moje. Z mojego ogródka. Z drzewa posadzonego przez mojego dziadka. Są wyjątkowo mięsiste i półsłodkie. Dodanie listków mięty sprawia, że smak kompotu staje się jeszcze bardziej orzeźwiający i bardziej konkretny.
Na targach i sklepowych półkach brzoskwiń pewnie już nie ma, ale jest dynia.
Tak jak już pisałam, za dynią nie przepadam. Ale konfitura wyszła pyszna! Po czasie dodawania, odejmowania, gotowania i złości doszłam do wniosku, że faktycznie dynia lubi cytrusy! Szczególnie pomarańczko! Dynia przeszła smakiem i zapachem cytrusów dzięki czemu nie jest mdła.

Składniki:
-ok 1 kg dyni
-310 g cukru
-2 soczyste pomarańcza
-1 cytrynka

  1. Kroję dynie w nie dużą kostkę i zasypuje na chwilę cukrem. Kiedy dynia wypuści sok wrzucam do garnka i gotuję tak by cały sok wyparował.
  2. Obieram pomarańcza i cytrynę i również kroję w kostkę i dorzucam do dyni. Można też użyć specjalnej drewnianej wyciskarki do cytryn. Bo gdy mocniej przyciśniemy wydobędziemy również miąższ.
  3. Gotujemy do uzyskania papki. Nie szkodzi jeśli masa nie ma równomiernej konsystencji, miło czasem poczuć kawałek dyni.
  4. Następnie zagotowuje w słoiczkach 










     
Mam też coś dla tych którzy zamiast słodkiej wersji preferują wersję na słono. Dynia w occie.

-Dynia
-1,5 szklanki octu 10%
-1,5 litra wody
-10 łyżek cukru (użyłam mniej cukru, ze względu na bardzo słodką dynie)
-płaska łyżeczka soli
-ziele angielskie (ilość zależna jest od ilości słoików - po jednym ziarenku w słoiku)
-goździki (ilość zależna jest od ilości słoików – po dwa ziarenka w słoiku)

  1. Dynie kroje na dość równą kostkę lub specjalną łyżeczką wydrążam kuleczki.
  2. Do garnka wlać wodę, ocet, cukier, sól, goździki i ziele. Podgrzewać, do momentu rozpuszczenia cukru i soli, ale pilnować by nie zagotować mieszanki.
  3. Zalać zalewą dynie w słoiczkach. W każdym słoiczku powinno znajdować się jedno ziarenko ziela i dwa goździki. Zagotowujemy w słoiczkach przez 20 min od momentu zagotowania się wody.



    smacznego:)
    Caroline


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz