Aromatyczna Dukkah

     Od pewnego czasu praca, szkoła, rodzina, a także życie spędza mi sen z powiek. Nie mam tu co narzekać, bo nie ma na co. Brakuje mi jednak tego stania przy garach. Rano wychodzę zastaje mnie ciemność, gdy zaś wracam zastaje mnie pora na sen. Jedno jest jednak pewne, oszczędność na prądzie - gwarantowane. Cieszy mnie fakt możliwości pogotowania w weekendy więc przedstawiam wam pewną wersję śniadania. W roli głównej - jajka i przyprawy.

Zacznę od przypraw. Niedawno miałam okazję poznać kilka osób z różnych zakątków świata i chyba nie byłabym sobą gdybym nie zapytała o jedzenie. Rozmawiając o naszych okropnych kostkach rosołowych poznałam przyprawę Duqqa również Dukkah . Egipska Dukkah to coś w rodzaju dipu który składa się z prażonych orzechów, ziół i aromatycznych przypraw.  Zjada się ją jako dodatek do chleba, warzyw lub w niektórych krajach po prostu jako przystawkę. Oczywiście danie to posiada tysiące wariacji jeśli chodzi o skład. Każda rodzina ma swoją własną wersję, którą przekazuje dalej. Podstawowymi składnikami są jednak: Orzechy - mogą to być migdały, włoskie, pistacje, nerkowca jednakże z tego co się dowiedziałam zazwyczaj używa się orzechów laskowych.  W skład wchodzi również kumin, sezam, kolendra. Znalazłam również wersję z chilli, pieprzem cytrynowym, miętą, cukrem, skórką cytryny i wiele wiele innych. Na sam początek jednak zaproponowano mi  żebym jednak użyła tylko czterech składników, a dopiero później próbowała dokładać nowych składników. Jak dla mnie, dla osoby która uwielbia aromatyczne przyprawy i orzechy to bardzo chętnie będę powracać do tego przepisu, choćby ze względu na to, że idealnie może się nadawać jako posypka do dań na słono.

     Dukkah:
  •  1/2 szklanki orzechów laskowych (lub innych jakie posiadacie)
  • 1/4 szklanki ziarna kolendry
  • 1/4 szklanki sezamu
  • 2 płaskie łyżki ziarna kuminu
  • szczypta soli
  • świeżo mielony pieprz do smaku.
  1. Orzechy prażyć przez 4-5 minut na suchej patelni, bardzo często mieszając. 
  2. Zdjąć orzechy, prażyć sezam przez 2-3 minuty, mieszać i pilnować by się nie przypalił. Jeśli tak się stanie należy go wyrzucić i użyć nowej porcji, ponieważ spalony sezam jest gorzki, a to nie korzystnie wpłynie na smak dania.
  3.  Uprażony sezam dodać do orzechów i na końcu uprażyć kolendrę i kumin przez 3-4 minuty. 
  4. Wszystko przerzucić do blendera. Dodać sól i pieprz. Miksować szybkim, pulsacyjnym ruchem tak by nie zrobiła się z tego papka, a żeby były widoczne kawałki orzechów.
   AROMAT W CAŁYM DOMU NIESAMOWITY! 
Polecam z chlebem do śniadania, które zaproponuje w później.
Kawałki porwanego chleba skropić oliwą z oliwek i porządnie obsypać miksturą. Wstawić do piekarnika  rozgrzanego do 180 stopni i piec przez ok. 5 min. Chleb powinien być chrupiący, a przyprawa delikatnie brązowa.

Smacznego. Karolina

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz